Badlands-Mount Rushmore - Reisverslag uit Hill City, Verenigde Staten van Wil & Peter - WaarBenJij.nu Badlands-Mount Rushmore - Reisverslag uit Hill City, Verenigde Staten van Wil & Peter - WaarBenJij.nu

Badlands-Mount Rushmore

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Wil & Peter

30 April 2016 | Verenigde Staten, Hill City

de voormalige koninginnedag. Als ik dit tegen 07.00 schrijf zie ik het buiten steeds donkerder worden. Het is weer een hele grijze dag.

Eerst even douchen en ontbijten. In de doucheruimte staat een elektrisch kacheltje van Honeywell te draaien. Klein, maar dapper. Houdt de hele ruimte met douches en toiletten heel behoorlijk warm. Het ziet er allemaal keurig uit. Dit is de best verzorgde camping die we tot dusverre hebben gehad.

Om 8.45 vertrekken we naar de Badlands. We rijden er met een slakkengangetje via de 240 doorheen. We stoppen bij bijna elk viewpoint en dat zijn er nog al wat. Het landschap is prachtig.
Temperatuur net boven nul en met een ijzige wind. Gevoelstemperatuur -10 tot -15 graden. Pet op, capuchon er overheen en handschoenen aan. Dan nog waai je zowat uit je hemd. Wil moet zich aan een bank vasthouden om niet weg te waaien.
We slaan af naar de Conata Picnic Area. We zetten daar een bakkie koffie. Weer eens iets anders dan bij de Mac drinken. Mooie, maar grijze wolkenluchten en de wind waait om het huis, oh nee, giert om de camper. Eigenlijk is het wel gezellig. Het lijkt op een ijskoude, gure dag in december. Ze hebben de lente hier nog niet uitgevonden, zoveel is duidelijk. Overigens is dit volgens de campingbaas niet normaal in deze tijd van het jaar. Hebben wij weer.

We genieten met volle teugen van het prachtige landschap van de Badlands. We willen ook nog een stuk rijden via de ongeplaveide weg naar Sage Creek Basin Overlook, omdat je daar Bisons tegen komt of tegen kunt komen. Helaas is de weg afgesloten. Wel zien we Wild Turkey (de beesten, niet de drank) en Pronghorn, een hertensoort die een beetje op een antilope lijkt. Op pakweg 25 meter afstand. Ze gaan langs de weg lopen en komen uit bij een wildrooster. Daar hebben ze geen boodschap aan, want ze springen over een ravijntje en kruipen gewoon onder het prikkeldraad door. Heb je wat aan, aan zo'n wildrooster. Wel een leuk gezicht.

We hebben besloten om, als we bijtijds uit de Badlands zijn, door te rijden naar Rapid City en vanaf daar af te zakken naar een camping vlak bij Mount Rushmore. We moeten alleen goed opletten dat we op de 16 blijven en niet via de 16a rijden, want dan komen we viaducten tegen die maar 12" hoog zijn en dat is onze camper ook.
Het is een mooie rit. Het grasland ruilen we in voor de Black Hills. Flink klimmen voor de camper en weer overal bos. Bos met sneeuw!

Om 16.00 zijn we op de camping. Die is pas sinds gisteren open. Ligt naast de hoogste top van de Black Hills. Op die top zijn de bomen nog volledig wit. Mooie camping met een gloednieuw toilet/douche gebouw. Camper aansluiten op de elektra, water voor de zekerheid bijvullen en dan een bakkie zetten. Als de koffie doorloopt gaat het weer hard waaien en gaat het sneeuwen. Het sneeuwt gelukkig maar heel kort. Ook de wind gaat weer vrij snel liggen. Tijdens het typen van dit verslag zie ik dat het inmiddels -0,6 graden Celsius is. Het is dan 19.15 uur. We steken de kachel maar weer eens aan.

• 01 Mei 2016 - 23:08

Irene En Jaap:

Koud! Kruip maar lekker tegen elkaar aan.

• 12 Mei 2016 - 16:12

Marit:

Echt niet te geloven, sneeuw in de bossen,
    maar wat óntzettend leuk dat jullie herten onderweg hebben gezien!

Tags: Badlands