Chateau Chambord - Reisverslag uit Grand Orme, Frankrijk van Wil & Peter - WaarBenJij.nu Chateau Chambord - Reisverslag uit Grand Orme, Frankrijk van Wil & Peter - WaarBenJij.nu

Chateau Chambord

Blijf op de hoogte en volg Wil & Peter

28 Mei 2017 | Frankrijk, Grand Orme

Chateau Chambord

Gelukkig wordt het vandaag niet zo warm. Maar 35 graden. Daardoor gisteren eigenlijk voor Pampus gelegen, maar nu is het in de vroege ochtenduren heerlijk, dus we besluiten een bezoek te brengen aan Chateau Chambord, op een kleine 50 km van de camping.

Oh ja, er is kennelijk iets misgegaan met de vorige post. Als je via het mailtje op deze post bent ingelogd, kun je aan de linkerzijde de eerdere posts zien. Op die manier kun je in elk geval het blog over Orleans lezen.

Goed, we rijden dus binnendoor naar Chambord. We komen langs prachtige velden met klaprozen. Het lijken de bollenvelden wel.

Na het parkeren van de auto Wil in de rij voor de tickets. Ik loop die rij langs en zie dat Wil nog minstens 100 wachtenden voor zich heeft. Dan komt een hostess melden dat je ook bij het kasteel zelf tickets kunt kopen. We lopen dus snel de hele rij voorbij. Kopen bij het kasteel de tickets en zijn vrijwel direct aan de beurt. Opvallend veel bewaking van de Politie, ook te paard.
Eer je naar binnen kunt moet eerst je tas open. Blij toe.

We hebben tickets gekocht zonder een ipad met begeleidende teksten. Die iPad was €12, maar je mocht hem niet houden. Op een kaartje van €13 vond ik dat een hoop geld.

Als je het kasteel binnenkomt zie je direct het centrale dubbele trappenhuis. Een ontwerp van Leonardo Davinci. Er lopen feitelijk twee trappen boven elkaar. Moeilijk uit te leggen, maar mooi en heel bijzonder.

We bekijken woon-, werkkamers, slaapkamers, keuken etc. Uiteindelijk staan we op het dak en kijken uit over de strakke Franse tuinen. Mooi, maar niet mijn cup of tea. Veel prachtig geknipte bomen en strakke grasvelden in geometrische vormen, maar geen bloem of struik te zien. Uiteindelijk wel een mooi kasteel, maar niet een waar ik zo nodig nog een tweede keer naar toe wil.

Terug op de camping haal ik voor de zoveelste keer tickets voor de wifi. Daarna storten we ongeveer ter aarde van de warmte. We kruipen weg in elk stukje schaduw dat we kunnen vinden. Ik kom op het onzalige idee om een bak koffie te zetten. Helaas is Kleintje heter dan een sauna. Drup, drup,drup, etc. Het bakkie is wel lekker, dus dat maakt ontzettend veel goed.

• 28 Mei 2017 - 22:29

Irene:

Prachtig die rozen! Ja al dat beveiliging zullen ze berekenen met de tickets...Maar genoeg betalers zo te horen. Kijk uit met die warmte, goed drinken!
    PS. Het waren zeeleeuwen, seals. Joekels! En onbeweeglijk. Niet zoals de seals we in Zuid Afrika zagen. Die waren slank, zwart en actief (maar ook veel)

• 30 Mei 2017 - 09:18

H:

Inderdaad schitterend die enorme hoeveelheden klaprozen. Zulke grote velden heb ik nog nooit gezien. Vandaar dat ze het bij Chambord groen houden. Prachtig kasteel. Wij zijn daar ook al eens geweest. En pa en ma ook. Zij heeft daar (in mijn ogen) onverwacht prachtige foto's gemaakt.